Bij het kopen van een nieuw huis is de kijk op de indeling en ruimtes toch een stuk anders geworden in de afgelopen tijd. Ook wordt er op een andere manier aankopen gedaan voor het nieuwe huis en zijn de aankopen ook nog eens anders dan voorheen. De inrichting van het huis krijgt een focus op andere dingen, waarbij er bijvoorbeeld meer elektronica wordt aangeschaft om andere manieren van vermaak mogelijk te maken.
Werkplek in huis en de focus op het buiten
Met de veranderingen van de afgelopen periode zijn er een groot aantal opvallende trends te zien op het gebied van woningen. Aangezien er steeds meer thuis wordt gewerkt, is er een focus op een goede werkplek of een werkkamer in een huis steeds belangrijker. Daarnaast wordt er gekeken naar wat voor buitenruimte er wordt aangeboden of wat hier de mogelijkheden van zijn en is de noodzaak van een fijne buitenruimte dus groter dan ooit.
Wanneer een paar jaar terug deze focus een stuk minder was, kijken mensen bij een nieuw huis nu toch naar deze punten totdat ze tot de aankoop overgaan.
Meer vermaak binnenshuis
Er wordt meer elektronica gekocht en aan het huis toegevoegd. Met de reden om meer vermaak binnenshuis te kunnen creëren. Een grotere televisie, een beter geluidssysteem, een nieuwe computer, noem het maar op. Dit alles om de nieuwe hobby’s te kunnen ondersteunen die zijn ontwikkeld.
Er wordt meer gestreamd, meer muziek afgespeeld en er wordt meer vermaak via het internet opgezocht. Een groei in streamingdiensten benadrukt dit en daarnaast ook het meer en meer online spelen. Zo worden er meer biedingen gedaan op het gebied van sportweddenschappen, bijvoorbeeld met inzetten op de Jupiler Pro League en worden er veel spelletjes gespeeld.
Online aankopen voor in huis
Het kopen van producten en spullen voor in en om het huis gaat nu ook vaak via een andere weg dan dat dit voorheen ging. Er wordt meer online aangeschaft en de vraag naar snelle levering voor deze producten neemt toe. Ten opzichte van vorig jaar wordt er al driekwart meer aan online verkopen uitgegeven en gaven we in het eerste kwartaal van dit jaar bijna 600 euro per persoon uit in webshops.
Waar besteden we dan allemaal ons geld aan met online shoppen? Dat zijn onder andere tuingerei en spullen voor in en om het huis. Doordat de consumenten meer thuis zitten, gaan ze ook op een hele andere manier maandelijks het geld uitgeven.
Een verschuiving van de interesses kunnen we wel stellen. Met een focus op duurzamer leven en minder geld uitgeven aan de vrije tijd economie of aan nieuwe kleding.
De veranderingen in de huizenjacht en in huis
Of deze punten allemaal door blijven zetten in de komende jaren dat zullen we gaan zien. Met een run op huizen en hoe een huis aan de verwachtingen voldoet, komt er waarschijnlijk een vervolg in deze visie. Dus zullen de tuin en werkplek hoogstwaarschijnlijk wel heel belangrijk blijven.
Ook de kwaliteit van het leven binnenshuis waarbij een groot budget wordt vrijgemaakt voor elektronica, lijkt nu misschien wel de norm te zijn. Want wie wil nou niet een film streamen op een mooie en grote televisie.